Black Friday Romania

Impactul pe care il are Black Friday asupra PIB-ului Romaniei

Postat de Black Friday Romania

black fridau romania.jpg

Black Friday este unul dintre acele evenimente care impresioneaza prin amploarea sa la foarte scurt timp din momentul in care a fost lansat. In Romania a avut loc pentru prima data in 2011, iar impactul a fost mult peste asteptari, cei de la Emag, promotorii zilei cu cele mai mari reduceri din an, s-au aratat impresionati de faptul ca vanzarile au fost enorm de mari.

Si pentru ca evenimentul a avut extrem de multi adepti inca din primul an, asa cum era normal, acesta s-a organizat si in 2012 si in 2013, iar de la an la an magazinele online si fizice care au aderat la Black Friday au fost tot mai multe, in plus, pentru a castiga cat mai multi clienti, promotiile au fost si mai consistente, reducerile au fost mult mai mari si mai importante.

Zecile de mii de comenzi de Black Friday nu au adus pe plus doar magazinele, ci au adus venituri extrem de mari si la bugetul statului, fiind destule voci care spun ca PIB-ul Romaniei a fost imbogatit consistent in 2012 si 2013 tocmai de vanzarile de Vinerea Neagra. Nici nu are cum sa fie altfel, daca luam in calcul ca la o vanzare de 1000 lei 24% din suma se duce catre stat, adica aproape 200 lei. La un calcul simplu, daca un magazin a vandut 1000 de tablete la 1000 lei, a virat automat catre stat nu mai putin de 200 000 lei noi. Iar aceasta este o suma mica, pentru ca doar magazinele din online au vandut in 2013 si 2018 impreuna undeva de milioane de euro, iar o mare parte din suma s-a dus catre bugetul statului.

Dar statul nu a incasat doar din TVA-ul produselor vandute de Black Friday, in stransa legatura cu acest eveniment, magazinele online si fizice au avut cheltuieli suplimentare, cheltuieli impozabile cu diferite procente si pentru diferite categorii de impozite si taxe. Au angajat oameni noi, in special magazinele online, pentru ca aveau nevoie de oameni suplimentari pe suport tehnic, pe zona de relatii cu clientii, poate chiar si oameni noi si mai multi in marketing, plus ca magazinele online au crescut profitul si companiilor de curierat, care companii de curierat si-a imbogatit activitatea, au suplimentat numarul angajatilor, au avut nevoie de ore suplimentare. Toate acestea inseamna cheltuieri suplimentare impozabile, rezultand venituri suplimentare la bugetul staului roman, cat si o componenta importanta inclusa in PIB-ul Romaniei.

Ce este PIB-ul si de ce este acesta influentat de Black Friday
PIB-ul sau pe larg Produsul Intern Brut este un indicator macroeconomic realizat din suma valorii de piata a tuturor marfurilor si serviciilor destinate consumului final, produse in toate ramurile economiei unei tari pe parcursul unui an, definitie conform wikipedia. Mai pe intelesul tuturor, PIB-ul este format din consum, plus investitii, plus exporturi – importuri. Practic, tot ceea ce se realizeza in Romania si este declarat de catre intreprinzator, produsul respectiv intra in calculul PIB-ului. Din consum, investitii si exporturi se scad importurile, produsele respective nefiind realizate in Romania.

Consumul se imparte in doua ramuri, consum privat si consumul statului, termen definit mai corect ca si cheltuielile statului. Consumul privat este evident cea mai importanta componenta, iar Black Friday aduce un adevarat plus acestei componente. Practic, tot ceea ce se cumpara de Black Friday intra la categoria consum privat sau cheltuieli private, care se include in Produsul Intern Brut. Vanzarile de 50 miioane de euro, inseamna un surplus in calculul PIB-ului, iar din cele 50 milioane, o parte inseamna si venituri catre bugetul statului, care se traduce prin venituri bugetare.
Specialistii in domeniu spun ca vanzarile de Black Friday impulsioneaza extrem de mult PIB-ul tarii pe ultimul trimestru, cei care realizeaza statisticile vad un plus in ultimele 3 luni ale anului in cadrul PIB-ului, in comparatie cu lunile anterioare ale unui an. Isteria Black Friday face ca PIB-ul tarii sa fie unul supradimensionat in ultima parte a anului.

Consumerismul cel care salveaza PIB-ul tarii
Nu mai este un mister faptul ca PIB-ul Romaniei si in general a tuturor natiunilor democratice, este influentat in mare parte de consum. Omul modern cumpara orice, de la alimente necesare zi de zi, la electrocasnice necesare pentru o viata mai usoara, pana la obiecte care sa le satisfaca un moft, iar Black Friday este campania care face ca si consumul sa creasca exponential, fiind perioada din an in care romanul isi cumpara electrocasnicele de care are nevoie la un pret excelent, dar, in acelasi timp, este perioada in care romanul isi satisface si mofturile, iar mofturile se bazeaza in lumea moderna tot mai mult pe achizitionarea de diferite gadgeturi, care in statistici intra la consum privat sau cheltuieli private si fiecare iPhone cumparat de Black Friday Romania este o mica parte din sumele imense ce ne sunt oferite in fiecare an.

Consumul in Romania incepe sa revina la cifrele dinainte crizei, dar consumul este pe plus cu mult doar in trimestrul patru din an, octombrie, noiembrie si decembrie fiind lunile din an in care romanul cumpara orice, ajutat bineinteles si de reducerile mari oferite de magazinele online sau magazinele fizice.

Veniturile de Black Friday ale magazinelor se observa si in PIB
Black Friday 2011 nu a avut un mare impact asupra PIB-uli, totusi, cele cateva milioane de euro vanzari anuntate de catre Emag si Flanco sunt importante pentru magazinele respective. Aceste cifre au starnit interesul celorlalte magazine atat online cat si fizice, iar anul 2012 a fost primul in care veniturile magazinelor au influntat si PIB-ul Romaniei, desi e mai greu de citit in cifre exacte, in cifrele generale trimestrul 4 a fost intotdeauna pe plus, semn ca vanzarile de Black Friday, cat si a cadourilor de Craciun au adus un aport considerabil.

Ca sa va faceti o idee cat de mult a contat Black Friday pentru veniturile bugetare din 2012, trebuie doar sa stiti veniturile anutate de catre principalele lanturi de magazine sau de catre marile magazine online. Numai Altex, care dispune atat de magazine online, Altex si MediaGalaxy, cat si de lantul de magazine Altex, respectiv MediaGalaxy a anuntat vanzari de 15 milioane de euro, care se includ automat in componenta cheltuieli private din PIB-ul tarii. Aport important au adus si Emag si Flanco, acestea declarand fiecare vanzari de 12 milioane de euro de Black Friday 2012. Aproape 40 de milioane de euro vanzari au realizat principalele lanturi de magazine online si fizice, o suma colosala avand in vedere standardul de viata din Romania.

In procente, T4 din 2012 a avut o crestere de +0.04% fata de acelasi trimestru din 2011, iar T4 din 2012 fata de T3 din 2012 a avut o crestere tot de 0.04%. Poate ca cifrele nu sunt impresioannte, dar era o perioada in care statisticile dadeau cu minus chiar si pe T4, perioada in care vanzarile oricum erau in crestere datorita lunii decembrie, luna cadourilor.

Anul 2012 a fost important, numai 4 magazine au avut venituri de aproximativ 40 milioane de euro de Vinerea Neagra, dar 2013 a insemnat un adevarat boom. Emag, cel mai mare magazin online din Romania a raportat vanzari de Black Friday de 23 milioane euro, cu 11 milioane mai mult decat in 2011, in timp ce Flanco, celalalt magazin din grup a anuntat vanzari de 16 milioane de euro de Vinerea Neagra 2012, cu 4 milioane euro mai mult decat in anul anterior.

Numai aceste doua magazine au avut venituri cat au avut in total cu un an in urma Emag, Flanco, Altex si MediaGalaxy. Ce a insemnat aceasta in PIB-ul Romaniei pe 2013? O crestere, evidenta in T4. Cresterea PIB-ului in T4 fata de T3 a anului 2013 este de 1.7%, un procent excelent, avand in vedere ca trimestrele anterioare nu anuntau acest salt spectaculos. Consumul a fost cel care a adus un plus, iar vanzarile de peste 50 milioane euro ale magazinelor de Black Friday a insemnat mult in realizarea acestor cifre.

Black Friday 2018 – campania care va aduce plusul dorit de Guvern?
2018 nu este deloc un an excelent pentru economia din Romania, fiind anul in care tara a reintrat in recesiune tehnica, totusi, datele spun ca anul 2018 este cel in care consumul a crescut. Consumatorul roman a reinceput sa cumpere electrocasnice si electronice cu carduri de cumparaturi, frica de a nu-si plati rata lunara la banca nu mai este atat de evidenta, iar campaniile promotionale ale lanturilor de magazine si ale magazinelor online arata ca romanul este intr-o perioada in care cumpara mult si multe, in special gadgeturi moderne, precum smartphone-uri si Smart TV-uri, dar si electrocasnice de bucatarie.

Trimestrul 4 din 2018 se asteapta sa fie sub trimestrul 3 din acest an, dar Black Friday si campaniile viitoare de Craciun pot salva PIB-ul tarii. Magazinele pot realiza venituri de peste 100 milioane euro, ceea ce ar insemna o suma importanta care se va adauga la PIB-ul Romaniei pe trimestrul 3, plus ca in acest trimestru este inclusa si luna octombrie, recunoscuta ca fiind luna in care agricultura raporteaza veniturile stranse de pe urma unui an de munci asidue.

Pe 27 noiembrie cand este Black Friday 2018 se anunta a fi mult mai spectaculos din punct de vedere a cifrelor, magazinele abia asteapta sa se laude cu venituri de milioane sau chiar zeci de milioane de euro.


Alte articole despre Black Friday:



Inscrie-te la newsletter!

Lasa-ne emailul tau si vei afla primul reducerile si promotiile
de Black Friday 2018

Copyright © 2012-2018 Black-Friday-Romania.ro