Black Friday Romania

Black Friday 2018. Istoria Black Friday in Romania

Postat de Black Friday Romania

black fridau 2015 in romania.jpg

In Romania anului 2018, evenimentul Black Friday nu mai este deloc o noutate, ci s-a transformat in una din cele mai asteptate zile din an. Cele 24 de ore teoretice de reduceri mai mari decat oricand altcandva s-au modificat din absolut toate punctele de vedere de-a lungul anilor. Haideti sa urmarim parcursul Vinerii Negre de la aparitia conceptului pana in prezent.

Black Friday 2018. Cum a aparut Black Friday
Evenimentul isi are originile in indepartata America, iar cand spunem indepartata ne referim atat ca distanta cat si ca timp. Nu este o traditie aparuta de ieri de azi, iar numele de Vinerea Neagra dateaza chiar si de mai mult timp decat o face obiceiul reducerilor masive. Si, mai trebuie sa recunoastem, are o conotatie destul de intunecata ce ne duce mai degraba cu gandul la o perioada deloc prospera, o criza financiara sau ceva asemanator. Istoria arata ca termenul de Black Friday a fost consemnat in scrierile ramase de pe atunci referitoare la criza economica dintre anii 1873-1879. Acesta desmnat, in mare parte, scaderile dezastruoase ale bursei in momentul respectiv. Alte momente intr-adevar intunecate in istorie au mai fost incendii masive, cutremure si evenimente triste care au marcat populatia americana. Astazi, insa, conotatia tragica si trista nu mai este prezenta la rostirea asocierii de cuvinte Black Friday.

Ulterior, in anii ’50, oamenii au inceput sa se refere la ziua de dupa Thanksgiving ( Ziua Recunostintei) ca fiind Black Friday, explicatia fiind una extrem de ciudata si, in acelasi timp, amuzanta in momentul de fata. In respectiva zi de vineri, cei mai multi angajati ai companiilor si fabricilor lipseau de la munca invocand drept motiv ca sunt bolnavi. Din cauza acestui fapt, pana si ziarele vremii au inceput sa ironizeze ideea ca o mare parte a populatiei este bolnava dupa Thanksgiving, redactand ca aceasta este o maladie incredibil de grava comparabila cu cele care au facut milioane de victime in trecut.

Usor usor si istorie incepe sa se apropie mai mult de ceea ce reprezinta astazi Black Friday. Doar 10 ani mai tarziu, in anii ’60, Vinerea Neagra era un mod al politistilor de a face referire la ziua de dupa Thanksgiving, deoarce era una extrem de dificila pentru ei. Orasul devenea extrem de aglomerat, toata lumea iesea la cumparaturi sau la plimbare asa cum se cuvenea dupa o sarbatoare nationala petrecuta acasa in familie, iar ambuteiajele, aglomeratia, pietonii si conducatorii le faceau ziua mult mai neagra decat de obicei. Astfel, in anii ’60 aveau ziua (vinerea de dupa Ziua Recunostintei), aveau numele (Black Friday) si mai aveau o multime de oamenii liberi care ieseau in orasele din America exact ca intr-o zi de sarbatoare. Ce mai era de facut?

Incet incet, comerciantii au inceput sa profite de toate aceste lucruri si sa ofere reduceri mai mult decat tentante, transformand ultima zi de vineri a lunii noiembrie intr-o adevarata nebunie a cumparaturilor. Incepand de la promotii mai mari decat in oricare alta zi din an si ajungand la program prelungit sau care incepe la 12 noaptea, evenimentul a fost la momentul respectiv o noutate pentru intreaga lumea, iar acum desi este extrem de cunoscut este unicat.

Black Friday 2018. Inceputul Black Friday in Romania
La scurt timp dupa ce companiile americane au facut o traditie din a oferi reduceri consistente in ziua de vineri ce urmeaza dupa Thanksgiving si de a da startul sezonului de cumparaturi de Craciun in acest fel, vestea s-a raspandit. Prima editie de acest fel a avut loc in Romania in 2011. Va imaginati, insa, ca nici rezultatele financiare si nici cele referitoare la numarul de participanti nu s-au comparat cu cele de pe hotare. Totusi, diferentele intre 2011 si 2018 sunt extrem de mari.

La prima editie Black Friday din Romania, comerciantii care au participat la eveniment, mai exact au oferit reduceri sub numele promotiilor din Vinerea Neagra, au fost doi la numar: Emag si Flanco. Astfel, produsele care au avut cele mai mari discount-uri din an au fost din categoria electronice, electrocasnice si IT. Si, desi putini au fost cei care erau familiarizati cu evenimentul, totul a fost un succes, avand in vedere faptul ca romanii iubesc la nebunie reducerile indiferent de numele pe care il poarta sau de ocazia cu care sunt oferite. Tentatia a fost si mai mare in momentul in care eMAG a oferit reduceri pe masura evenimentului: de pana la 80% la o gama extrem de larga de produse. Prin intermediul reclamelor celor doi retaileri si sub pretextul unor oferte incredibile, a fost starnit interesul clientilor, iar in 2012 procentul persoanelor care stiau de Black Friday si doreau sa achizitioneze ceva cu aceasta ocazie crescand considerabil.

Black Friday 2011 a reprezentat pentru parintele acestui eveniment, eMAG, un training extraordinar. La momentul respectiv intr-un interviu, domnul Radu Apostolescu vicepresedintele magazinului a declarat ca desi acest lucru nu s-a vazut din exterior, pentru ei prima Vinere Neagra a fost un dezastru absolut. Cea mai mare greseala pe care considera ei ca au facut-o a fost sa uite de actualizarea stocurilor in timp real, iar acest lucru in momentul in care ajungi sa vinzi in 20 de minute cat intr-un an intreg nu este acceptabil si nu o sa aduca rezultate bune cu siguranta. In ciuda lucrurilor omise si a faptului ca lipsa experientei unui asemenea tip de eveniment si-a spus cuvantul, reprezentantii si angajatii companiei au considerat Black Friday 2011 ca fiind cel mai bun training pe care puteau sa il aiba. Asa se explica, cel mai probabil, si faptul ca ulterior a devenit lider in vanzari chiar daca participantii evenimentului erau de zeci de ori mai numerosi decat la prima editie.

Black Friday 2018. Black Friday 2012 si noutatile pe care le-a adus
Fiind deja la cea de-a doua editie, numarul persoanelor care cunosteau sensul asocierii de cuvinte Black Friday si care stiau ce anume presupune acest eveniment inca nou pe atunci, crescuse considerabil. Deja studiile arata ca oamenii erau extrem de curiosi si de dornici sa se informeze mai bine, deoarece reducerile de pana la 80% la produsele pe care si le doreau erau un motiv suficient de bun sa o faca. Insa, nici retailerii nu au stat sa priveasca de pe tusa cum acest eveniment ia amploare si cum se dezvolta fara ei. Participantii au inceput sa se inmulteasca, cresand totodata si numarul categoriilor de produse carora li se aplica reduceri de preturi. Printre participantii din 2013 s-au numarat: eMAg, Flanco, Altex, Domo, Evomag, F64 si multi altii.

Crescand, insa, in mod extrem de rapid si oarecum de neasteptat numarul clientilor dornici de achizitii cu aceasta ocazie, au aparut si problemele. Magazinele online ale tuturor companiilor au fost mai mult picate decat in stare de functiune, deoarece nu se asteptau la atat de multi vizitatori. De exemplu, pe eMAG numarul maxim de vizitatori in acelasi timp a fost de 135.000, iar numarul total al vizitelor de 2.6 milioane. Cu siguranta nu s-au asteptat la asemenea cifre.

Emag, compania care a iesit si prima in topul celor mai multe comenzi din Romania, a inceput pregatirile pentru Black Friday 2012 cu aproximativ 8 luni inainte de marele eveniment. Aceste pregatiri au inclus 110 servere, 70 de programatori, dar si 120.000 de produse disponibile pe site. Majoritatea reducerilor nu au depasit pragul de 70% discount, avand adaugate in plus inca alte 10 procente doar Pachetul Antivirus Bitdefender Total Security. Cu toate aceste reduceri incredibil de mari, eMAG a incasat comenzi in valoare de 15.73 milioane de euro. Deosebirile fata de anul 2011 nu sunt numai legate de profit si vanzari, ci si de produsele care au avut aplicate discount-uri. Acelasi magazin a plusat cu reduceri chiar si la vacante precum Corfu, Atena, Creta si Antalia.

Black Friday 2018. Rezultatele evenimentului Black Friday 2013
Anul 2013 a adus numeroase schimbari in ceea ce priveste modul de desfasurare al evenimentului Black Friday. La aceasta editie aproape toate companiile atat din mediul online cat si din offline au decis sa participe cu reduceri, toate categoriile de produse si servicii au fost incluse, iar regulile jocului schimbate dupa bunul plac al tuturor retailerilor. Astfel, a existat o moda de a face Black Friday mai devreme cu o saptamana sau de a pastra reducerile pe intreg parcursul weekend-ului si asa mai departe. Fiecare, in functie de cum credea ca va avea rezultate mai bune, a schimbat lucrurile facand din ziua marilor reduceri mai mult o perioada a marilor reduceri. Au existat, insa, si comercianti care au respectat ultima zi de vineri din luna noiembrie ca fiind singura care ofera cele mai mari reduceri din an.

De asemenea, in anul 2013 s-a stabilit noi recorduri. Responsabilii sunt, evident, tot cei de la eMAG. S-a vandut cel mai scump produs cumparat in istoria Black Friday: un Mercedes-Benz, Clasa E 220 CDI in schimbul sumei de 45.000 de euro. Drept consecinta, cel de-al doilea record doborat de catre aceasta companie a fost pentru cea mai mare suma redusa pentru un produs cumparat din mediul online: 12.600 de euro.

Cu toate acestea, cele mai vandute tipuri de produse cu ocazia Black Friday 2013 au fost: electronicele, electrocasnicele mari, jucariile, hainele, bijuteriile, dar si parfumurile si gentile. Semn ca si doamnele au descoperit Black Friday si nu i-au lasat doar pe barbati sa isi cumpere gadget-uri asa cum s-a intamplat in mare parte in 2011. Din categoria serviciilor, cele mai vandute au fost vacantele, asigurarile si cele de ingrijire personala.

Black Friday 2018. Viitorul Black Friday in Romania
Editia din anul acesta promite extrem de multe lucruri. Multe produse, stocuri pregatite pentru toata lumea, reduceri de pana la 90%, transport rapid si site-uri care sa functioneze in permanenta. Insa, aceste lucruri au fost in mare parte atinse si in anul 2013. Oare oamenii se asteapta la mai mult? Ce anume ar putea comerciantii sa mai adauge? Ramane sa vedem cum anume decurge aceasta editie pentru a putea trage concluziile potrivite. Noi credem, insa, ca acele guri carcotase care spun ca Black Friday o sa isi piarda din farmec si nu va mai avea la fel de multi clienti nu iau in seama faptul ca romanii iubesc reducerile, romanii adora lucrurile noi si la moda, iar goana dupa acest tip de lucruri este o experienta in sine. Acest lucru o sa se observe, cel mai probabil, si la rezultatele editiei Black Friday 2018.


Alte articole despre Black Friday:



Inscrie-te la newsletter!

Lasa-ne emailul tau si vei afla primul reducerile si promotiile
de Black Friday 2018

Copyright © 2012-2018 Black-Friday-Romania.ro